Zarządzanie zasobami ludzkimi
Wśród wyzwań, które stoją przed współczesnymi przedsiębiorstwami, szczególnie ważna jest rosnąca rola zasobów ludzkich jako źródła przewagi konkurencyjnej. Istotne jest także dążenie do podnoszenia efektywności, wykorzystywanie możliwości stwarzanych przez nowoczesne technologie, konieczność działania przy założeniu ciągłych zmian. Nowe uwarunkowania wymagają szybkości, elastyczności czy też zdolności uczenia się, które mogą zapewnić kompetentni pracownicy.
Inspiracją do napisania książki są systematyczne i ciągłe zmiany zachodzące w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi. Wynikają one z przeobrażeń widocznych na rynku pracy, zmian społecznych, ekonomicznych czy pokoleniowych. Wszystkie te modyfikacje powodują, że choć tematyka zarządzania zasobami ludzkimi jest podejmowana od lat, wymaga ciągłego aktualizowania.
Książka powstała na podstawie zgromadzonej przez autorów wiedzy w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, prowadzonych przez nich badań naukowych oraz praktycznego doświadczenia. Dzięki temu w książce opisano najnowsze metody, narzędzia, instrumenty oraz trendy, które stanowią obszar zainteresowania zarówno dla praktyków, jak i teoretyków.
- Kategorie:
- Redakcja: Renata Oczkowska
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-20937-7
- ISBN druku: 978-83-01-20869-1
- Liczba stron: 400
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie (Renata Oczkowska) 9 ROZDZIAŁ 1 13 Zarządzanie zasobami ludzkimi organizacji – geneza i rozwój koncepcji (Renata Oczkowska) 13 1.1. Ewolucja funkcji personalnej 13 1.2. Geneza i modelowe ujęcia zarządzania zasobami ludzkimi 19 1.3. Pojęcie, cele i zakres zarządzania zasobami ludzkimi 23 1.4. Koncepcja zarządzania kapitałem ludzkim 26 1.5. Organizacyjny wymiar zarządzania zasobami ludzkimi 28 Literatura 33 ROZDZIAŁ 2 35 Uwarunkowania zarządzania zasobami ludzkimi (Urszula Bukowska, Anna Dolot, Jacek Kopeć, Tomasz Kusio, Renata Oczkowska, Robert Szydło, Sylwia Wiśniewska, Piotr Zając) 35 2.1. Uwarunkowania zewnętrzne 35 2.1.1. Globalizacja 35 2.1.2. Koniunktura gospodarcza 38 2.1.3. Zmiany demograficzne 39 2.1.4. Rynek pracy 41 2.1.5. Różnice pokoleniowe 43 2.1.6. Uwarunkowania prawne 45 2.1.7. Nowoczesne technologie 49 2.2. Uwarunkowania wewnętrzne 52 2.2.1. Fazy rozwoju organizacji 52 2.2.2. Kultura organizacyjna 56 2.2.3. Style kierowania 58 2.2.4. Różnorodność pracownicza 60 Literatura 62 ROZDZIAŁ 3 67 Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi (Sylwia Wiśniewska) 67 3.1. Istota i cele strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi 67 3.2. Proces strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi 72 3.3. Typologia strategii zarządzania zasobami ludzkimi 80 3.4. Relacje między strategią organizacji a strategią zarządzania zasobami ludzkimi 90 3.5. Charakterystyka strategicznego zarządzania kapitałem ludzkim 95 Literatura 99 ROZDZIAŁ 4 103 Planowanie zasobów ludzkich (Piotr Zając) 103 4.1. Planowanie zasobów ludzkich w kontekście nowych uwarunkowań gospodarczych 103 4.2. Cel i treść planowania zasobów ludzkich 109 4.3. Identyfikacja potrzeb personalnych 112 4.4. Przewidywanie zmian w stanie zatrudnienia 116 Literatura 123 ROZDZIAŁ 5 125 Analiza pracy (Urszula Bukowska) 125 5.1. Istota i rodzaje analizy pracy 125 5.2. Opis stanowiska pracy 129 5.3. Przebieg analizy pracy 135 5.4. Metody i techniki analizy pracy 139 5.5. Wykorzystanie wyników analizy pracy 152 Literatura 155 ROZDZIAŁ 6 157 Pozyskiwanie pracowników (Anna Dolot) 157 6.1. Pozyskiwanie pracowników – istota i kluczowe pojęcia 157 6.2. Proces rekrutacji kandydatów do pracy 160 6.2.1. Funkcje i rodzaje rekrutacji 160 6.2.2. Przebieg procesu rekrutacji 164 6.3. Proces selekcji kandydatów do pracy 172 6.3.1. Cele i etapy procesu selekcji 172 6.3.2. Metody selekcji 173 6.4. Ocena efektywności metod selekcji kandydatów do pracy 185 6.5. Adaptacja pracowników do organizacji 188 Literatura 193 ROZDZIAŁ 7 195 Ocenianie pracowników (Tomasz Kusio) 195 7.1. Pojęcie i znaczenie oceniania pracowników 195 7.2. Projektowanie i doskonalenie systemu ocen okresowych 198 7.2.1. Elementy systemu oceny 198 7.2.2. Przeprowadzenie oceny pracowniczej 206 7.3. Ocenianie osób pracujących w ramach niestandardowych form zatrudnienia 208 7.4. Ocenianie menedżerów 209 7.5. Błędy w ocenianiu i ich wpływ na motywację do pracy 212 Literatura 215 ROZDZIAŁ 8 219 Rozwój pracowników (Anna Dolot) 219 8.1. Istota rozwoju z ukierunkowaniem na specyfikę rozwoju ludzi dorosłych 219 8.2. Organizacja procesu rozwoju pracowników 227 8.2.1. Istota i etapy procesu rozwoju pracowników 227 8.2.2. Identyfikacja potrzeb rozwojowych 228 8.2.3. Planowanie procesu rozwoju pracowników 235 8.2.4. Realizacja procesu rozwoju pracowników 236 8.2.5. Ewaluacja procesu rozwoju pracowników .237 8.3. Podmioty uczestniczące w rozwoju pracowników 238 Literatura 242 ROZDZIAŁ 9 243 Instrumenty rozwoju pracowników oraz kształtowanie karier (Anna Dolot) 243 9.1. Szkolenia pracowników 243 9.1.1. Funkcje szkoleń pracowników 243 9.1.2. Metody i techniki szkolenia na stanowisku pracy 245 9.1.3. Metody i techniki szkolenia poza stanowiskiem pracy 249 9.1.4. Metody i techniki uniwersalne 254 9.1.5. Typologie szkoleń 260 9.2. Przemieszczenia pracowników 261 9.3. Strukturyzacja pracy 265 9.4. Kształtowanie karier 267 9.4.1. Istota kariery i terminy pokrewne 267 9.4.2. Podejścia i strategie w zarządzaniu karierą 271 9.4.3. Etapy kariery zawodowej 275 Literatura 278 ROZDZIAŁ 10 281 Wynagradzanie pracowników (Jacek Kopeć) 281 10.1. Pojęcie i funkcje wynagrodzeń 281 10.2. Strategie wynagradzania pracowników 288 10.3. Projektowanie i wdrażanie zakładowego systemu wynagradzania pracowników 298 10.3.1. Etapy projektowania i wdrażania systemu wynagradzania pracowników 298 10.3.2. Elementy składowe systemu wynagradzania pracowników 301 10.3.3. Ocena efektywności i motywacyjności zakładowego systemu wynagradzania pracowników 318 Literatura 322 ROZDZIAŁ 11 325 Zwalnianie pracowników (Jacek Kopeć) 325 11.1. Przyczyny wpływające na decyzję firmy o zwolnieniu pracowników 325 11.2. Rodzaje zwolnień 329 11.3. Proces redukcji zatrudnienia 331 11.4. Skutki zwolnień pracowniczych 343 Literatura 348 ROZDZIAŁ 12 351 Trendy w zarządzaniu zasobami ludzkimi (Urszula Bukowska, Robert Szydło, Sylwia Wiśniewska, Piotr Zając) 351 12.1. Kształtowanie wizerunku pracodawcy 351 12.2. Partycypacja pracownicza 360 12.3. Controlling w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi 375 12.4. Grywalizacja w zarządzaniu zasobami ludzkimi 385 Literatura 393 Spis rysunków 399 Spis tabel 401 Indeks 403 O Autorach 407