Innowacyjność w ujęciu podmiotowym
Rewolucja informacyjno-telekomunikacyjna w powiązaniu z globalizacją liberalizacji leżą u podstaw zmiany charakteru konkurencji. Wyraża się to w poszukiwaniu źródeł przewagi konkurencyjnej w synergicznych efektach różnego typu innowacji technologicznych, produktowych, organizacyjnych oraz marketingowych. Wobec nasilającej się z tych powodów konkurencji nowego typu, z początkiem XXI w. innowacjom i innowacyjności nadano charakter fundamentalnych kategorii ekonomicznych, decydujących o konkurencyjnych przewagach przedsiębiorstw i odrabianiu dystansu rozwojowego gospodarki krajowej.
Innowacyjność postrzegana jest współcześnie jako potrzeba wyższej konieczności ze względu na cele biznesowe przedsiębiorców, pozycję konkurencyjną krajów, cele rozwojowe Unii Europejskiej.
Wobec nierozwiązanego ciągle problemu niedostatecznej innowacyjności, usprawnienie zarządzania innowacyjnością we współczesnej zglobalizowanej i coraz powszechniej opartej na wiedzy gospodarce wymaga modernizacji refleksyjnej kapitału ludzkiego (Giddens 2006; Beck i in. 2009) dla zwiększenia liczby i tempa innowacji. W tych warunkach (Kaufman 2004) klasyczne ujęcie innowacji (Schumpeter 1960), a także inne ujęcia oparte na teoriach głównego nurtu ekonomii (Gomułka 1998), wydają się niewystarczające do badań problematyki innowacyjnej. W badaniach i opracowaniu zastosowano szerokie podejście do rozumienia innowacji, jako wdrażanych zmian o znamionach nowości, których suma korzyści we wszystkich sferach bytu ludzkiego jest dodatnia.
W literaturze przedmiotu innowacyjność jest rozpatrywana w kontekście makroekonomicznym i mikroekonomicznym. Jednakże w obu podejściach w niedostatecznym stopniu diagnozowana jest innowacyjność postaw. Tymczasem od innowacyjności ludzi zależy ich własne powodzenie, sukcesy organizacji, której są pracownikami, menedżerami, a tym bardziej właścicielami, a także całej gospodarki krajowej.
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-208-2523-7
- ISBN druku: 978-83-208-2018-8
- Liczba stron: 268
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 1. Dystans innowacyjny gospodarki Polski jako uzasadnienie podjęcia tematu 1.1. Definiowanie innowacji i innowacyjności 1.2. Międzynarodowe standardy badań nad innowacjami 1.3. Międzynarodowa pozycja Polski według europejskiego rankingu innowacyjności 1.4. Zachowania innowacyjne w Polsce w świetle dokumentów rządowych i statystyk międzynarodowych 1.5. Wyłaniające się ogólne wnioski i pytania badawcze 2. Wieloaspektowy charakter innowacyjności 2.1. Innowacyjność jako warunek korzyści z integracji i umiędzynarodowienia gospodarki 2.2. Innowacyjność jako miara sprawności systemu gospodarczego i podstawa nadrabiania dystansu rozwojowego 2.3. Innowacyjność jako czynnik modernizacji przedsiębiorstwa 2.4. Innowacyjność jako podstawa budowy pozycji konkurencyjnej firmy 2.5. Innowacyjność jako czynnik sukcesu przedsiębiorstwa i zasób strategiczny 2.6. Innowacyjność w kontekście kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa 2.7. Zachowania organizacyjne w kontekście innowacyjności . 3. Podmiotowy charakter innowacyjności — założenia metodologiczne badań 3.1. Rozumienie innowacji i innowacyjności w prowadzonych badaniach 3.1.1. Redefinicja innowacji 3.1.2. Dowartościowanie innowacyjności o aspekt podmiotowy 3.2. Konsekwencje dla innowacyjności różnych ujęć podmiotowości 3.3. Uniwersalny charakter indywidualnych kompetencji innowacyjnych 3.4. Konceptualizacja podmiotowego modelu innowacyjności 4. Porterowski klaster jako obszar badawczy innowacyjności 4.1. Teoretyczne aspekty klastra w kontekście przemian struktur koordynacji działań innowacyjnych 4.1.1. Ogólne problemy koordynacji z punktu widzenia innowacyjności 4.1.2. Przebieg rynkowej koordynacji transakcji 4.1.3. Hierarchiczny sposób koordynacji działań 4.1.4. Sieci jako alternatywny system koordynacji działalności innowacyjnej 4.2. Porterowski klaster jako struktura upowszechniania zachowań innowacyjnych 4.2.1. Porterowski klaster w roli struktury sieciowej 4.2.2. Idea klasteringu w koncepcjach regionalnego rozwoju innowacyjności 4.2.3. Aksjologiczne reguły logiki sieciowej odniesione do klastra 4.2.4. Kapitał społeczny jako źródło wzrastającej roli klastrów 5. Kompleksy instytucjonalne jako źródło uwarunkowań innowacyjności 5.1. Interpretacja instytucji i ich implikacji 5.2. Wyznaczniki zachowań innowacyjnych w przestrzeni kompleksów instytucjonalnych z uwzględnieniem gospodarki sieci i modernizacji 5.2.1. Klimat rodziny i pokrewieństwa 5.2.2. Misja instytucji edukacyjnych w logice sieci 5.2.3. Kapitał odpowiedzialności innowacyjnej instytucji religii 5.2.4. Wyznaczniki proinnowacyjnych instytucji ekonomicznych . 5.2.5. Instytucje prawa 5.2.6. Instytucje polityczne 5.3. Kultura w kontekście proinnowacyjnych instytucji 5.4. Przeznaczenie nauki 5.5. Problemy spójności instytucjonalnej w kontekście kształtowania innowacyjności 6. Empiryczna weryfikacja zachowań innowacyjnych podmiotów działających w ramach porterowskiego klastra 6.1. Etapy analizy empirycznej oraz dobór metod badawczych 6.2. Empiryczne aspekty funkcjonowania Klastra jako obszaru badawczego 6.2.1. Właściwości Klastra wybranego do badań 6.2.2. Stan dotychczasowych badań nad innowacjami w województwie podkarpackim w kontekście idei klastrowej 6.2.3. Postrzeganie korzyści z przynależności do Klastra 6.2.4. Percepcja innowacji przez menedżerów Firm Klastra 6.3. Menedżerowie wobec problemów podmiotowości w innowacyjności 6.4. Weryfikacja percepcji komponentów innowacyjności jako uniwersalnej kompetencji innowacyjnej 6.5. Podsumowanie 7. Empiryczna weryfikacja znaczenia kompleksów instytucjonalnych w zachowaniach innowacyjnych podmiotów porterowskiego klastra 7.1. Innowacyjność jako funkcja zachowań innowacyjnych w zakresie wiedzieć, chcieć, umieć i potrafić – wyniki modelowania ekonometrycznego 7.2. Wyniki identyfikacji, klasyfikacji i badania znaczenia kompleksów instytucjonalnych dla zachowań innowacyjnych społeczności Firm wybranego Klastra 7.3. Szacowanie wpływu uwarunkowań instytucjonalnych na kształtowanie poziomu dojrzałości innowacyjnej 7.4. Wnioski z badań empirycznych 8. Wielopoziomowe zarządzanie innowacyjnością z uwzględnieniem podejścia podmiotowego 8.1. Zarządzanie innowacyjnością w ujęciu podmiotowym w świetle współczesnych problemów zarządzania przedsiębiorstwem 8.1.1. Obszary problemowe w obrębie zarządzania/rządzenia innowacyjnością 8.1.2. Zarządzanie innowacyjnością z poziomu przedsiębiorstwa 8.1.3. Poziomy systemu zarządzania innowacyjnością od strony podmiotowej 8.2. Zewnętrzne obszary strukturalizownia instytucji dla podmiotowego modelu doskonalenia zachowań innowacyjnych 8.2.1. Harmonizacja podmiotowego modelu innowacyjności z wyzwaniami globalizacji 8.2.2. Harmonizacja europejskiej koordynacji strategicznej i założeń Strategii Lizbońskiej z podmiotowym modelem innowacyjności 8.2.3. Harmonizacja podmiotowego modelu innowacyjności ze społeczeństwem informacyjnym 8.2.4. Harmonizacja podmiotowego modelu innowacyjności z wymogami gospodarki opartej na wiedzy 8.2.5. Państwo jako katalizator proinnowacyjnych reform instytucjonalnych Wnioski końcowe Literatura Innovativenss in the Subjective Approach. Institutional Determinants