Visual Storytelling
Nie wystarcza ci tylko oglądanie rzeczywistości, chcesz ją chronić od zapomnienia, szukasz w niej sensu, chcesz mieć na nią wpływ. Tam, gdzie inni widzą kawałek muru, ty potrafisz dojrzeć w rysach i pęknięciach kształt pięknej kobiety. Bez większych obaw potrafisz zagadać do nieznajomego, który zaledwie po kliku minutach rozmowy opowiada ci historię swojego życia. Jesteś otwarty, ale też niełatwo cię oszukać. Dostrzegasz więcej, czujesz więcej, lecz kiedy trzeba, mocno stąpasz po ziemi. Fascynuje cię język opowieści filmowej, współczesny język video – najbardziej uniwersalny język świata. Chciałbyś na tyle biegle go opanować, żeby bez trudu wyrażać wszystko, co ci w duszy gra, i dotrzeć z twoim przekazem do jak największej liczby widzów. Jednocześnie widzisz, że czasem brakuje ci narzędzi, warsztatu, strategii albo autorytetu, który upewniłby cię, że to, co robisz, robisz dobrze. Może jako teoretyk filmu czy mediów szukasz badacza, który zweryfikuje, jak twoje naukowe tezy i intuicje przekładają się na praktykę. Albo jako dziennikarz prasy czy radia myślisz o nowych wyzwaniach w świecie online?
Jeśli choć część z tych określeń pasuje do ciebie, jestem przekonana, że ta książka może całkowicie odmienić twój warsztat, a może nawet życie.
Z przedmowy
Na naszych oczach język video staje się nowym angielskim. Książka dr Moniki Górskiej uczy jak używać tego uniwersalnego języka, by dotrzeć i porozumieć się z wszystkimi, na których nam zależy.
To praktyczny przewodnik po multiplatformowym świecie telewizji, Internetu i filmu, odsłaniający krok po kroku sekrety i techniki narracji filmowej. Rewolucja internetowa na początku XXI wieku sprawiła, że dostaliśmy środek masowego przekazu do użytku bezpośredniego, z pominięciem dystrybutorów filmów, producentów, redakcji, wydawnictw, redaktorów czy dziennikarzy. Jeszcze do niedawna dominował bierny konsument filmowych obrazów. Teraz pojawia się nowy model widza, który z konsumenta staje się producentem. Rośnie pokolenie nowoczesnych reżyserów-reporterów, którzy nie potrzebują sprzętu za kilkadziesiąt tysięcy, żeby zrobić swój film. Wystarczy im prosta kamera, aparat a nawet telefon komórkowy, by nakręcić i opublikować w sieci dowolną treść. Pytanie tylko, jak zrobić, żeby jeszcze ktoś zechciał to oglądać.
Napisany barwnym, przystępnym językiem podręcznik pokazuje, na czym praktycznie polega sztuka opowiadania językiem video. Przedstawia mnóstwo sprawdzonych patentów i metod do natychmiastowego zastosowania przy realizacji reportaży, filmów dokumentalnych, wywiadów, vlogów i we wszelkich formach marketingu video w sieci. Autorka skupia się na tym, jak opowiadając słowem, obrazem, dźwiękiem i ciszą działać na wyobraźnię i emocje widza, by wywołać dokładnie taki efekt, na jakim twórcy zależy. A może nawet zmienić świat? By miał się lepiej i był bardziej ludzki.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-20542-3
- ISBN druku: 978-83-01-20413-6
- Liczba stron: 270
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Dla Ciebie 9 01 Kto opowie najlepszą historię, wygrywa 19 Sztuka przetrwania 22 Początek i koniec kina 26 Narodziny reportażu 28 Powrót kina 30 Opowieść w chmurze 31 Sens w bezsensie 34 Subiektywnie czy obiektywnie, rzecz ujmując? 37 02 Powiedz mi, jaką wybierasz rolę, a powiem ci, jak opowiadać. Osiem ról reportera 39 Reportaż wydarzeniowy – reporter: świadek bezpośredni 40 Reportaż interwencyjny – reporter: obrońca, adwokat 41 Reportaż śledczy – reporter: detektyw, prokurator 42 Reportaż problemowy – reporter: diagnostyk, przewodnik 42 Reportaż portret – reporter: artysta 43 Reportaż podróżniczy – reporter: odkrywca 43 Duży reportaż – reporter: tłumacz rzeczywistości 44 Reportaż wydarzeniowy 45 Reportaż interwencyjny 47 Reportaż śledczy 50 Reportaż problemowy 55 Reportaż portret 58 Reportaż podróżniczy – travellogue 64 Duży reportaż (grand reportage) 67 Ósma rola. Reżyser 71 03 CO? Skrzynka z narzędziami 76 Temat: esencja reportażu 78 Radar i lupa, czyli gdzie znaleźć temat 81 Media społecznościowe 87 Skorowidz reportera 91 Wstępna dokumentacja 91 Drugi etap dokumentacji 94 Reportaż: „wypowiedź na temat” 96 Kurs i ster 97 Bohater i „co go boli” 100 Bohater-opowieść i bohater-metafora 102 Protagonista 103 Antagonista 104 Rozmowa dokumentacyjna – sztuka słuchania 105 Anatomia wywiadu reportażowego 109 Sztuka pytania 113 Wstępny montaż wywiadu 119 Akcja w reportażu 120 Akcja: prosta, zawikłana, epizodyczna 121 Akcja dynamiczna i statyczna 122 Rola konfliktu 125 JA kontra JA, JA kontra ON, JA kontra ONI, JA kontra ŻYWIOŁ, JA kontra LOS 126 04 KTO? Pozwól, że opowiem, czyli o narratorze reportażu 129 Narracja autorska 132 Narrator bezpośredni – JA 132 Narrator pośredni 134 Narracja postaciowa 136 05 KOMU? Po obu stronach ekranu 138 Pokaż mi twój świat, a powiem kim jesteś 139 Zobaczyć, zrozumieć, przeżyć… 141 Poczuć więź 143 06 JAK? Język video od kuchni 147 Przez oczy do serca. Kompozycja obrazu 150 Kontury i bryły 152 Światło: wyzwalacz głębi 153 Kontrast światłocienia 154 Kolor i kąt padania światła 154 Perspektywa w przestrzeni 155 Perspektywa w ruchu 156 Nakładające się plany 157 Proporcje 158 Odbicia i cienie 159 Głębia ostrości 160 Spojrzenie z lotu ptaka 163 Perspektywa żabia 165 Od kadru do sekwencji, czyli gramatyka języka filmowego 166 Kadr jak litera 169 Kamera na poziomie oczu 169 Kamera poniżej poziomu oczu 170 Kamera powyżej poziomu oczu 171 Kamera skierowana na część człowieka 171 Ujęcie jak słowo 172 Plany od „detalu” do „totalu” 172 Sekwencja ujęć jak zdanie 179 Panorama pozioma i pionowa 183 Scena jak akapit 187 Sekwencja scen jak rozdział 189 Dźwięk w roli głównej 190 Wielomowna cisza 193 Dopowiadająca muzyka 194 Słowo o słowie 196 Z wizjonera re-wizor, czyli montaż: sztuka wyboru 198 Montaż narracyjny: pewnego razu… 200 Montaż skojarzeniowy: fabryka emocji 206 Montaż mozaikowy: muzyka oczu 211 07 JAK TO SIĘ ROBI 214 Struktura opowieści SyKoMoRTM 219 SYtuacja 219 KOmplikacje 221 MOment przełomu 224 Rozwiązanie 225 Jak to działa: SYtuacja 226 Jak to działa: KOmplikacje 227 Jak to działa: MOment przełomu 227 Jak to działa: Rozwiązanie 227 Cztery magnetyczne początki 230 Zaczynaj z wizją końca 231 08 Z jakim skutkiem 232 Styl: „charakter pisma” storytellera 232 Od elipsy do hiperboli 235 Reguła klepsydry 238 Opowieść na pożegnanie: Trzy sita Sokratesa 242 Podziękowania 245 Bibliografia 248 Publikacje książkowe 248 Artykuły w tomach zbiorowych i czasopismach 254 Strony internetowe 254 Spis reportaży i filmów dokumentalnych omawianych w pracy 260 Spis ilustracji 263 Kim jest dr Monika Górska? 265 Nagrody i wyróżnienia 269