Sacrum w kinie dekadę później
Książka swoją formułą nawiązuje do wydanego w Gdańsku w 2002 roku tomu zredagowanego przez Mirosława Przylipiaka i Krzysztofa Kornackiego. Umieszczone w niej teksty (pisane głównie z filmoznawczej perspektywy) ukazują, w jaki sposób zmieniły się formy konceptualizacji religijności w kinie artystycznym, rozpatrują liczne przekształcania topiki religijnej przez popkulturę oraz badają upodobania współczesnej publiczności. Poświęcono je głównie kwestiom omawiania meandrów chrześcijaństwa, interpretowaniu postępujących form degradowania symboliki religijnej w kinie i kulturze popularnej oraz niełatwym próbom namysłu teoretycznego nad związkami kina i religii.
Oprócz takich refleksji w książce znalazły się również artykuły i eseje dotyczące rzadziej poruszanych w polskich badaniach akademickich tematów, prezentujące analizy „religijności ateistycznej” i zlaicyzowanych form wykorzystywania topiki religijnej. Tom zawiera także teksty dotyczące sposobów reinterpretowania tez łączonych z kontrkulturowym spadkiem po New Age oraz artykuły przyglądające się filmowym wizerunkom Boga i zaświatów, poszukujące kinowych inspiracji biblijnych i badające związki kina dokumentalnego z namysłem nad różnie rozumianymi formami doświadczania transcendencji.
- Kategorie:
- Redakcja: Krzysztof Kornacki, Magdalena Zelent, Sebastian Jakub Konefał
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7865-153-6
- ISBN druku: 978-83-7865-153-6
- Liczba stron: 374
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Część I. Strategie interpretacji 9 Zbyszek Dymarski. Między sacrum a sanctum, czyli o pewnej próbie uchwycenia rzeczywistości religijnej w erze ponowoczesnej 11 Mariola Marczak. Między kontemplacją a dramatem. O pewnej tendencji w kinie religijnym i metafizycznym ostatnich lat 25 Marek Lis. Epifania czy instrumentalizacja Boga? Spojrzenie na filmy religijne 51 Sławomir Bobowski. Mel Gibson i religia 63 Joanna Sarbiewska. Po dekonstrukcji – doświadczenie kenotyczne w kinie w świetle teologii negatywnej i mistycznej „nocy ciemnej” (na przykładzie analizy filmu Odgłosy robaków. Zapiski mumii Petera Lechtiego) 73 Janusz Bohdziewicz. Święta prawda. Ukazywanie Abbasa Kiarostamiego 83 Część II. Rewizje przeszłości 97 Andrzej Zalewski. Totalność odpłaty – Robert Bresson i Pieniądz 99 Jacek Jędrzejewicz. Luis Buñuel – sacrum ukryte 111 Piotr Kurpiewski. Film historyczny w Polsce Ludowej a sfera sacrum. Casus Kopernika Ewy i Czesława Petelskich 129 Część III. Między sacrum a profanum 145 Andrzej Szpulak. Filmy Pawła Łungina Car i Wyspa wobec duchowej tradycji rosyjskiego prawosławia 147 Barbara Forysiewicz. Katechizm (ojca) Anatolija, czyli człowiek wobec sacrum w filmie Pawła Łungina Wyspa 157 Paweł Biliński. Dojść do sacrum poprzez kino. O Życiu Jezusa i Ludzkości Brunona Dumonta 171 Julia Gierczak. Duchowość ateistyczna według Brunona Dumonta 189 Marek Kotyński. Cudowny Bóg. Poszukiwanie transcendencji w Lourdes Jessiki Hausner 197 Mirosław Przylipiak. Walka o krzyż – dwa spojrzenia 219 Część IV. Na orbicie popkultury 239 Sebastian Jakub Konefał.. New Age i filmowe przypowieści o poszukiwaniu „kosmicznej duchowości”. Klasyka i współczesne kontynuacje 241 Aleksander Roman Michalak. Kino i apokryfy 261 Przemysław Zawrotny. Straszne i śmieszne filmy o Kościele. Kultura popularna a narracje o sacrum – na przykładzie Kodu da Vinci i Dogmy 273 Piotr Przytuła. Religia Hollywood. Popkulturowe przetwarzanie duchowości w kinie popularnym ostatniej dekady 287 Marek Adamiec. Diabeł w świecie audiowizualnym w ubiegłym i obecnym stuleciu 299 Jerzy Szyłak. A.I. Sztuczna Inteligencja jako przypowieść o pewnym złudzeniu 325 Agnieszka Kiejziewicz. Shintoistyczni bogowie na dużym ekranie. Przenikanie sacrum do popkultury na przykładzie kinematografii japońskiej 333 Krzysztof Kornacki. Bóg i zaświaty w kinie postmodernistycznym 355