Public relations
Public relations – biała czy czarna magia zarządzania?
Podręcznik akademicki do przedmiotu public relations zawiera najnowszą wiedzę o funkcjach i roli społecznej pełnionej przez PR. Inicjuje nową w polskiej literaturze dyskusję o potrzebie analizy PR jako zjawiska socjologicznego oraz dziedziny wiedzy teoretycznej i praktycznej w zakresie demokratyzacji procesów komunikowania społecznego. Poszczególne rozdziały zawierają autentyczne, zaczerpnięte bezpośrednio z praktyki, przykłady różnych działań i zachowań specjalistów PR, obrazujące tezy omawiane w tekstach, a kończą się spisem zalecanej literatury oraz zestawem pytań, na które czytelnik znajdzie odpowiedź w treści danego rozdziału.
Poza podstawową wiedzą z dziedziny PR, podręcznik ten prezentuje zagadnienia dotychczas pomijane lub omawiane bardzo pobieżnie w polskiej literaturze przedmiotu, np.: psychospołeczne podstawy PR, odpowiedzialność i etyka, wewnętrzny PR, PR w instytucjach publicznych i organizacjach pozarządowych oraz finansowych i giełdowych.
Zespół autorski:
Dodatkowym atutem podręcznika jest zespół autorski, który tworzą wybitni specjaliści-naukowcy, wywodzący się z kilku polskich ośrodków akademickich oraz praktycy od wielu lat działający i odnoszący sukcesy w dziedzinie PR. Tworzą go: Anna Adamus-Matuszyńska, Ewa Hope, Barbara Iwankiewicz-Rak, Wojciech Jabłoński, Michał Macierzyński, Wiesław Macierzyński, Jerzy Olędzki, Beata Paczyńska, Waldemar Rydzak, Andrzej Stolarczyk, Aneta Szymańska, Andrzej Świątecki, Jacek Trębecki, Paweł Trochimiuk, Dariusz Tworzydło.
Adresaci książki:
Podręcznik adresowany jest do studentów uczelni wyższych na kierunkach zarządzania i marketingu, dziennikarstwa i komunikacji społecznej, politologii oraz innych nauk społecznych i studiów specjalistycznych z zakresu PR. Stanowi również uzupełnienie teoretycznej wiedzy dla praktyków zajmujących się kreowaniem wizerunku w firmach i organizacjach oraz ich komunikacją ze społeczeństwem.
- Kategorie:
- Redakcja: Dariusz Tworzydło, Jerzy Olędzki
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-17920-5
- ISBN druku: 978-83-01-14866-9
- Liczba stron: 360
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 11 CZĘŚĆ I. Podstawy public relations 17 ROZDZIAŁ 1. Public relations w komunikacji społecznej (Jerzy Olędzki) 17 1.1. Wprowadzenie 17 1.2. Filozofia public relations 18 1.2.1. Rozwój środków komunikacji 18 1.2.2. Społeczna rola dialogu 21 1.2.3. Sensor bezpieczeństwa 23 1.3. Public relations jako wyższa forma komunikowania społecznego 26 1.3.1. Świadome planowanie komunikacji w demokratycznym społeczeństwie 26 1.3.2. Funkcje i typy komunikacji 28 1.4. Techniki negatywnej propagandy - tzw. czarny PR i media spinning 29 1.5. Wynaturzenia w działaniach public relations 32 1.5.1. Marketingowe narzędzie promocji 33 1.5.2. Mieszanie funkcji 35 1.6. Społeczne rozumienie terminu public relations 37 1.6.1. Czym jest public relations? 40 1.6.2. Pozytywne skojarzenia 42 1.7. Kierunki rozwoju public relations – demokratyczne komunikowanie czy marketingowe public relations? 44 1.7.1. Poprawa komunikacji społecznej 44 1.7.2. Transparentność relacji międzyludzkich 47 Pytania 48 Literatura 48 ROZDZIAŁ 2. Psychospołeczne podstawy public relations (Anna Adamus-Matuszyńska) 49 2.1. Psychologia w public relations 49 2.1.1. Praktyka teorii wywierania wpływu w public relations 49 2.1.2. Praktyka teorii perswazji w public relations 57 2.1.3. Praktyka teorii postaw w public relations 59 2.1.4. Opinia publiczna i proces jej kształtowania 64 2.2. Socjologia w public relations 62 2.2.1. Kultura i jej rola w procesie budowania programów public relations 67 2.2.2. Społeczno-kulturowe zróżnicowanie a public relations 74 2.2.3. Społeczne konsekwencje globalizacji a public relations 75 2.2.4. Psychospołeczna natura public relations 79 Pytania 80 Literatura 80 ROZDZIAŁ 3. Public relations w instytucjach publicznych i organizacjach pozarządowych (Barbara Wankiewicz-Rak) 81 3.1. Organizacje publiczne i pozarządowe jako podmioty działań public relations 81 3.1.1. Publiczne oraz społeczne cele i funkcje organizacji niedochodowych 81 3.1.2. Pracownicy i wolontariusze – publiczność wewnętrzna 84 3.1.3. Otoczenie zewnętrzne – interesariusze organizacji 85 3.2. Obszary decyzji w zakresie public relations 87 3.2.1. Kreowanie wizerunku organizacji 87 3.2.2. Fundrising i pozyskiwanie wolontariuszy 89 3.2.3. Zdobywanie poparcia społecznego 91 3.3. Instrumenty public relations i przykładowe obszary ich zastosowań 94 3.3.1. Wyższa uczelnia 94 3.3.2. Organizacje pozarządowe 98 3.3.3. Gmina 99 Pytania 105 Literatura 105 ROZDZIAŁ 4. Relacje wewnętrzne (Jacek Trębecki) 106 4.1. Rola i miejsce relacji wewnętrznych w firmie 106 4.2. Wykorzystanie instynktów i automatyzmów w internal relations 109 4.2.1. Instynkt terytorialny 110 4.2.2. Instynkt stadny 112 4.2.3. Automatyzmy reakcji 113 4.3. Konflikt w budowaniu relacji wewnętrznych 113 4.4. Narzędzia relacji wewnętrznych 116 4.4.1. Klasyfikacja narzędzi według stopnia formalności 116 4.4.2. Klasyfikacja narzędzi ze względu na opcje korzystania 117 4.4.3. Podział ze względu na wektor komunikowania 117 4.5. Kultura organizacyjna 118 4.6. Podsumowanie 121 Pytania 122 Literatura 122 ROZDZIAŁ 5. Pomiar efektywności działań public relations (Dariusz Tworzydło) 123 5.1. Pomiar efektywności w Polsce i na świecie 123 5.2. Efektywność i skuteczność działań public relations 124 5.3. Powiązanie działań public relations z zyskiem i kosztami w przedsiębiorstwie 125 5.4. Analiza stanu faktycznego 126 5.4.1. Jakościowa i ilościowa analiza i ocena mediów 126 5.4.2. Analiza grup docelowych na podstawie metod badań marketingowych 128 5.5. Ocena działań sponsoringowych 129 5.6. Macierz celów wizerunkowych jako metoda oceny działań public relations 130 5.6.1. Analiza wykorzystania macierzy w procesie oceny zmian wizerunku 131 5.6.2. Obliczanie luki wizerunkowej. Interpretacja wartości zawartych na macierzy 133 5.7. Pozyskiwanie wiedzy i informacji. Wykorzystywanie badań w pracy działu public relations (Beata Paczyńska, Andrzej Stolarczyk) 135 Pytania 138 Literatura 138 ROZDZIAŁ 6. Odpowiedzialność w działaniach public relations - zasady etyczne (Ewa Hope) 139 6.1. Istota zachowań etycznych w działaniach public relations 139 6.1.1. Etyka zawodowa – czy to oksymoron? 139 6.1.2. Etyka w działalności public relations – konieczność, szansa czy przeszkoda? 142 6.1.3. Podstawowe wartości etyczne w public relations 145 6.1.3.1. Zasada konieczności komunikowania 147 6.1.3.2. Zasada prawdziwości informacji 148 6.1.3.3. Zasada przejrzystości działań 150 6.2. Odpowiedzialność i dylematy etyczne w public relations 151 6.2.1. Odpowiedzialność jako kategoria etyczna 151 6.2.2. Rola PR-owca w firmie 154 6.2.3. Agencje public relations dla przedsiębiorstw 156 6.2.4. Kodeksy zawodowej etyki public relations 157 6.3. Odpowiedzialność społeczna firm - narzędzie public relations czy coś więcej? 159 6.3.1. Istota i historia CSR - filantropia czy wspieranie społeczeństw? 159 6.3.2. Programy społecznej odpowiedzialności biznesu - element strategii firmy czy narzędzie public relations? 161 6.3.3. Public relations dla CSR 162 6.3.4. Odpowiedzialność firmy, branży i odpowiedzialność osoby – zamiast zakończenia 164 Pytania 164 Literatura 165 CZĘŚĆ II. Public relations w komunikacji marketingowej 169 ROZDZIAŁ 7. Zintegrowane komunikowanie marketingowe (Aneta Szymańska) 169 7.1. Koncepcja zintegrowanej komunikacji marketingowej 169 7.1.1. System komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa 169 7.1.2. Ewolucja i charakterystyka koncepcji zintegrowanej komunikacji 171 7.1.3. Warunki integracji systemu komunikacji marketingowej 176 7.1.4. Zalety i wady zintegrowanego komunikowania 178 7.1.5. Planowanie zintegrowanej komunikacji 181 7.1.6. Kompleksowa ocena działań komunikacyjnych 183 7.2. Rola public relations w zintegrowanym komunikowaniu marketingowym 184 7.2.1. Public relations i marketing – przeciwnicy czy korporacyjni sprzymierzeńcy? 184 7.2.2. Marketingowe public relations – odrębna dziedzina? 188 7.2.3. Strategiczne zastosowanie public relations w integracji marketingowej 191 7.3. Zintegrowana komunikacja marketingowa XXI wieku 193 7.3.1. PrzyszłoŚć zintegrowanego marketingowego public relations 193 7.3.2. Trendy w rozwoju zintegrowanej komunikacji marketingowej 195 Pytania 196 Literatura 197 ROZDZIAŁ 8. Marka a public relations (Andrzej Świątecki) 198 8.1. Marka - perspektywa public relations 198 8.1.1. Definicja marki 198 8.1.2. Public relations i marka - wspólne korzenie 199 8.2. Tożsamość marki 201 8.3. Wizerunek marki 207 8.3.1. Definicja i historia pojęcia 207 8.3.2. Nowa rola wizerunku marki 208 8.4. Public relations dla marki 211 8.4.1. Marketingowe public relations 212 8.4.2. Public relations – remedium uniwersalne? 214 8.5. Marka - ikona XXI wieku 215 8.5.1. Marka nowego etapu 217 8.5.2. Konsument i marka – partnerstwo, dyktat czy uległoŚć? 219 Pytania 224 Literatura 225 CZĘŚĆ III. Public relations - implikacja w praktyce 229 ROZDZIAŁ 9. Polityczne public relations a kreowanie informacji. Analiza krytyczna (Wojciech Jabłoński) 229 9.1. Spin doctoring/media spinning – geneza i kontekst zjawiska 229 9.1.1. Pozycja i wymagania mediów jako "strażnika" systemu demokratycznego (według teorii tzw. czwartej władzy) 230 9.1.2. Wzrost znaczenia interpretacyjnej funkcji mediów 231 9.1.3. Doświadczenia amerykańskie – koniec wieku XX erą spinningu 233 9.1.4. Manipulacja czy immanentna cecha ustrojowa? Zarzuty i mity związane z "nakręcaniem informacji" 234 9.2. Narzędzia i techniki uzyskiwania spinu 235 9.2.1. Baza danych – mailing list i katalog wycinków prasowych 237 9.2.2. Pseudowydarzenia 239 9.2.3. Sugerowanie interpretacji medialnych "wydarzeń" 242 9.3. Skrajne formy medialnego spinningu (tzw. czarny PR) 244 9.3.1. Polityczne public relations – spin doctoring w kampanii negatywnej 244 9.3.2. Niebezpieczeństwo przesunięcia akcentów w stronę propagandy 245 Pytania 249 Literatura 249 ROZDZIAŁ 10. Public relations instytucji finansowych i giełdowych (Michał Macierzyński, Wiesław Macierzyński) 250 10.1. Public relations instytucji finansowych 250 10.1.1. Public relations finansowe w Polsce i na świecie 250 10.1.2. Public relations w strategii instytucji finansowej 253 10.1.3. Zakres i odbiorcy działań public relations finansowego 255 10.1.4. Organizacja public relations w instytucjach finansowych 259 10.1.5. Sponsoring i lobbing w public relations finansowym 262 10.2. Investor relations 265 10.2.1. Investor relations w strategii spółki giełdowej 265 10.2.2. Narzędzia investor relations i ich wykorzystanie w kształtowaniu wizerunku firmy giełdowej 269 10.2.3. Wykorzystanie investor relations w procesie upublicznienia spółki 271 10.2.4. Odbiorcy działań i kontakty z akcjonariuszami 272 Pytania 274 Literatura 274 ROZDZIAŁ 11. Zarzadzanie informacja w sytuacjach kryzysowych (Waldemar Rydzak) 276 11.1. Kryzys w organizacji. Analiza determinantów kryzysu 276 11.2. Antycypowanie kryzysów i zapobieganie im przy wykorzystaniu public relations 278 11.2.1. Strategiczne a kryzysowe działania public relations 278 11.2.2. Czynniki wpływające na powstawanie i rozwój sytuacji kryzysowych 283 11.2.3. Identyfikacja zagrożeń oraz grup docelowych 284 11.2.4. Planowanie strategii komunikowania 286 11.3. Działania public relations w trakcie sytuacji kryzysowej 287 11.3.1. Etyka komunikowania się w sytuacji kryzysowej 287 11.3.2. Skuteczność narzędzi public relations w sytuacjach kryzysowych 288 11.3.3. Procedura postępowania w sytuacji kryzysowej 289 11.3.4. Zasady współpracy z mediami 289 11.4. Sanacja wizerunku 292 Pytania 293 Literatura 293 ROZDZIAŁ 12. Praktyka public relations. Organizacja działu public relations i biura prasowego w firmie (Beata Paczyńska, Andrzej Stolarczyk) 294 12.1. Dział public relations i biuro prasowe w organizacjach 294 12.1.1. Zadania działu public relations i biura prasowego w ujęciu funkcjonalnym 294 12.1.2. Modele organizacji służb informacyjnych 297 12.1.2.1. Umiejscowienie działu public relations i biura prasowego w strukturze organizacyjnej firmy 300 12.1.2.2. Charakterystyczne rozwiązania strukturalne w zakresie organizacji działu public relations i biura prasowego 303 12.1.2.3. Pola współpracy i wspólnych kompetencji z innymi działami w firmie 307 12.1.2.4. Niezależność komórki public relations a współpraca z marketingiem 309 12.1.2.5. Współpraca z działem human resources i motywowanie pracowników 311 12.2. Struktura wewnętrzna służb informacyjnych 312 12.2.1. Modele organizacji wewnętrznej działu public relations i biura rzecznika oraz zakresy kompetencyjne poszczególnych stanowisk 312 12.2.2. Technicy i menedżerowie komunikacji – dwa komplementarne typy PR-owców 315 12.2.3. Rzecznik idealny – kryteria oceny 318 12.2.4. Public relations a Internet 321 12.2.5. Tworzenie baz danych 323 Pytania 330 Literatura 331 ROZDZIAŁ 13. Praktyka public relations. Budżetowanie kampanii public relations (Paweł Trochimiuk) 332 13.1. Proces tworzenia strategii 332 13.1.1. Badanie strategiczne 332 13.1.2. Planowanie 333 13.1.3. Pojęcie uprawiania strategii 334 13.2. Specyfika budżetu 335 13.2.1. Ile zabudżetować? 335 13.2.2. Elementy budżetu 337 Pytania 342 Literatura 342 Noty o autorach 343 Bibliografia 348 Indeks 356