Przemiany idei uniwersytetu
Uniwersytet jest jedną z kluczowych instytucji kultury świata zachodniego. Jest nie tylko miejscem kształcenia, tworzenia i przekazywania wiedzy, lecz także formowania się wspólnoty, budowania warunków do namysłu oraz debaty nad wartościami i funda mentalnymi pytaniami społecznymi. Z jednej strony jest on zakorzeniony w tradycji, z drugiej zmienia się wraz ze społeczeństwem, współtworzy i odzwierciedla zmiany społeczne, ekonomiczne i kulturowe.
Książka ukazuje miejsce założeń w świecie Zachodu, ze szczególnym uwzględnieniem religii i procesów sekularyzacji.
Publikacja jest adresowana nie tylko do profesjonalistów zajmujących się tematyką przemian uniwersytetu, może ona zainteresować również tych, których zajmuje spór o jego kształt.
Cezary Kościelniak – doktor filozofii, wykładowca na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zainteresowania badawcze autora koncentrują się na kulturowych uwarunkowaniach uniwersytetu, religii w życiu publicznym, kulturze i tożsamości politycznej oraz konfliktach geokulturowych. Opublikował m.in. Uniwersytet – rozwój – kultura (2015).
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-21058-8
- ISBN druku: 978-83-01-21056-4
- Liczba stron: 224
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Uniwersytet i znaczenie kultury 9 Rozdział 1. KULTURA I PROGRAMY UNIWERSYTETU ŚWIATA ZACHODNIEGO:WPROWADZENIE DO ANALIZY FUNDAMENTALNEJ 19 1. Podejście kulturowe i badania nad szkolnictwem wyższym 19 2. Założenia pracy – analogia z teorii projektowania 23 2.1. Model czy program uniwersytetu? 23 2.2. Program uniwersytetu w kontekście założeń aksjologicznych 27 3. Problematyka i struktura pracy 28 Rozdział 2. BILDUNG, WISSENSCHAFT, STAAT. PROGRAM UNIWERSYTETU HUMBOLDTOWSKIEGO 33 1. Wprowadzenie 33 2. Uwarunkowania historyczne – duch Oświecenia i klasycyzmu 36 3. Założenia epistemologiczne: Wilhelm von Humboldt i Friedrich Schleiermacher 41 4. Cechy uniwersytetu humblodtowskiego 48 5. Sekularyzacja a program uniwersytetu 58 6. Transmisja i krytyka ideałów humboldtowskich 64 6.1. Kazimierz Twardowski i echa Humboldta w koncepcji dostojeństwa uniwerystetu 64 6.2. Uniwersytet humboldtowski i jego krytyka 69 7. Podsumowanie 74 Rozdział 3. JOHN HENRY NEWMAN I UNIWERSYTET JAKO INSTYTUCJA PRZEKAZYWANIA TRADYCJI 79 1. Wprowadzenie 79 2. Uwarunkowania społeczne 82 2.1. Sytuacja kulturowa uniwerystetów w Anglii w XIX wieku 82 2.2. Oxford movement 85 3. Formacja – centralna kategoria uniwersytetu J.H. Newmana 87 4. Newman i założenia desekularyzacyjne uniwersytetu 91 5. Newman vs. Humboldt 95 6. Transmisje programu Newmana: w stronę nowoczesnego uniwersytetu katolickiego 101 7. Silna tożsamość czy hermetyczność? Krytyka programu newmanowskiego 105 8. Podsumowanie 108 Rozdział 4. WPROWADZENIE DO TRANSATLANTYCKICH TRANSMISJI PROGRAMÓW UNIWERSYTETU 111 1. Niemiecka transmisja programów uniwersytetów 111 2. Kilka uwag o współczesnej formacji programów amerykańskich uniwersytetów 117 3. Amerykańskie dyskursy szkolnictwa wyższego 121 4. Akademia vs. uniwersytet, współczesne rozumienia amerykańskie 122 5. Programy uniwersytetów amerykańskich i spory aksjologiczno-kulturowe 131 6. Podsumowanie 132 Rozdział 5. UNIWERSYTET W PRZESTRZENI RELIGII. AMERYKAŃSKI SPÓR O FUNDAMENTY 1 134 1. Wprowadzenie 134 2. Sekularyzacja i sfera publiczna w USA 136 3. Sekularyzacja i uniwersytet 142 4. Sekularyzacja, sekularyzm, neutralność: kultura i kształtowanie się amerykańskiego świeckiego uniwersytetu 146 5. Założenia stanowiska fundamenty 1 152 6. Podsumowanie 154 Rozdział 6. NEUTRALNOŚĆ W KONTEKŚCIE LIBERALNEJ EDUKACJI. AMERYKAŃSKI SPÓR O FUNDAMENTY 2 157 1. Wprowadzenie 157 2. Uwarunkowania historyczne – Thomas Jefferson prekursor amerykańskiej uniwersyteckiej edukacji obywatelskiej 161 3. Role liberal arts na amerykańskiej uczelni 168 4. Neutralny liberalizm polityczny i uniwersytet 171 5. Uniwersytet jako instytucja demokratycznej inkluzji – propozycja programu Marthy Nussbaum 174 5.1. Sokratejskie doświadczanie przekonań 175 5.2. Globalne obywatelstwo międzykulturowe 176 5.3. Narracyjna wyobraźnia 176 6. Krytyka i ograniczenia propozycji uniwersytetu multikulturowego 177 7. Transmisja koncpecji liberalnej amerykańskiej akademii 183 8. Podsumowanie 184 Rozdział 7. KORPORACYJNY NEUTRALIZM I PROGRAM „MULTIWERSYTETU” 187 1. Wprowadzenie 187 2. Clark Kerr i zmiana założeń kulturowych amerykańskiego uniwersytetu 189 2.1. Clark Kerr – wizjoner i aktor zmiany szkolnictwa wyższego w USA 189 2.2. Uniwersytet i kontekst kultury gospodarczej USA 190 3. The Uses of the University i ewolucja uniwersytetu badawczego w kierunku multiwersytetu 193 3.1. J.H. Newman a multiwersytet Kerra 197 3.2. W. von Humboldt a multiwersytet Kerra 199 4. Konsekwencje kulturowe programu multiwersytetu 201 4.1. Wspólnota czy korporacja? 201 4.2. Krytyka modelu korporacyjnego 203 5. Podsumowanie 207 Zakończenie 210 Bibliografia 217