Pedagogika społeczna
Monografia, będąc syntezą wieloletnich prac badawczych autorki, stanowi nowe otwarcie w pojmowaniu aktywności w polu praktyki analizowanej ze społecznopedagogicznej perspektywy. Prezentuje namysł nad pedagogiką społeczną, jej aktualnym postrzeganiem w odniesieniu do jej tradycji i pierwszych sformułowań oraz do współczesnego dyskursu prowadzonego w naukach humanistycznych i społecznych.
Książka przynosi zarys metateorii dotyczącej tożsamości dyscypliny, jej roli, związków z innymi dziedzinami nauk, otoczeniem kulturowo-społecznym oraz praktyką działań pedagogów społecznych. Praktyka jest jednak ujmowana także w kategoriach ogólnych. Autorkę interesuje, jak działanie wpływa na myślenie o działaniu, z czego działanie wynika i czemu służy. Wykorzystuje przy tym teorię analizy aktywności i tworzenia instytucji symbolicznej Jeana-Marie Barbiera, operując bliską mu perspektywą rozumienia aktywności jako głównej kategorii społeczno-pedagogicznego spojrzenia na pole praktyki. Ustrukturowany i podzielany przez uczestników pola praktyki zestaw pojęć i konceptów tworzy transwersalny paradygmat pedagogiki społecznej.
Publikacja może zainteresować czytelników zorientowanych na pogłębianie refleksji nad społeczno-pedagogicznym spojrzeniem na pola praktyki edukacyjnej, socjalnej, opiekuńczej oraz na poszukiwanie narzędzi analizy zachodzących w nich procesów.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8142-558-2
- ISBN druku: 978-83-8142-557-5
- Liczba stron: 380
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 13 Rozdział 1. Społeczno-pedagogiczny punkt widzenia: rama konceptualna 17 Uwagi wstępne: konteksty i uzasadnienia 17 Punkt widzenia – perspektywa – horyzont 21 Paradygmat humanistyczny i relacyjny paradygmat działania niestrategicznego: rama ontologiczna 23 Koncepcja instytucji symbolicznej i środowisko niewidzialne: rama aksjologiczna 25 Konstruowanie intersubiektywnie uwspólnionego doświadczenia: rama epistemologiczna 28 Badanie w toku zmiany: rama metodologiczna 29 Aparatura pojęciowa: ciągłość i zmiana 34 Rozdział 2. Aktywność w polu praktyki: konceptualizacje i narzędzia/dyspozytywy 41 Uwagi wstępne 41 Narzędzie analizy/dyspozytyw: ustalenie znaczeń 43 Relacyjna koncepcja człowieka usytuowanego w kontekstach społecznych 46 Kultura aktywności duchowej/mentalnej 52 Praca hermeneutyczna nad sobą: złożoność i paradoksalność 56 Doświadczenie i jego wymiar relacyjny: integrowanie poprzez rekonstrukcję i reorganizację 60 Uwspólnianie doświadczenia i jego konteksty: przykład pokolenia historycznego 66 Rozdział 3. Aktywność w polu praktyki: warianty transformacji 71 Uwagi wstępne 71 Zmiana paradygmatyczna i „odkrycie aktywności” 72 Aktywność w polu praktyki: koncepcje i narzędzia 74 Transwersalna analiza aktywności 75 Podejście trialektyczne 77 Aktywność – transformacje transformacji: związek „pożeniony” strukturalnie 82 Transformacje niewidoczne i bezszelestne: koncept i propozycje analizy 85 Proces bezszelestnego kumulowania doświadczeń 92 Strumień transformacji niewidocznych versus modyfikacje 96 Warkocz transformacji powiązanych/„pożenionych” 99 Rozdział 4. Kultura praktyki: orientacje aktywności 101 Uwagi wstępne: kultura praktyki – zakres pojęcia 101 Orientowanie aktywności/działania w polu praktyki: przesłanki ramy konceptualnej 105 Myślenie kompleksowe versus działanie zintegrowane 108 Przestrzeń mediacji: w kierunku podejść mediacyjnych 115 Transformacje relacji: między asymetrią a przekraczaniem mistrza 125 Transformacje orientacji aktywności: dwie oscylacje 132 Rozdział 5. Pola praktyki: sensy i znaczenia aktywności 143 Uwagi wstępne 143 Kształcenie/kształtowanie: uświadamianie ram aktywności w polu praktyki 144 Refleksyjna praktyka: tworzenie wiedzy własnej 148 Projektowanie: spiralna aktywność usytuowana w przestrzeni kształcenia 152 Praca socjalna: stawanie się/w kierunku pracy społecznej 157 Pole praktyki w transformacji: odkrycie przestrzeni niewidzialnej 166 Podmiot działający w polu praktyki: transformacje bezszelestne 168 Pola praktyki w ujęciach transwersalnych 171 Pola praktyki – pola badań: naprzemienność aktywności i implikacje 174 Rozdział 6. Wartościowanie aktywności w polu praktyki 183 Uwagi wstępne 183 Relacyjny wymiar wartości – wartościowania w polu praktyki 185 Wartościowanie: preferencje wyboru orientacji aktywności 189 Relacje społeczne w polu praktyki: interesowność (uprzedmiotowienie i marszandyzacja) versus bezinteresowność (la gratuité) 194 Wartościowanie/szacowanie efektów: ewaluacja aktywności w polu praktyki 203 Fenomen ewaluacji – punkt wyjścia 203 Ewaluacja aktywności w polu praktyki – narzędzie analizy 210 Rozdział 7. Pedagogika społeczna „na skrzyżowaniu nauk” 221 Uwagi wstępne 221 Inspiracje konceptualne i narzędzia konstruowania społecznopedagogicznego punktu widzenia na aktywność w polu praktyki 224 Inspiracje dla konstruowania ram orientowania aktywności w polu praktyki 225 Metoda naukowa: wzbogacanie warsztatu metodologicznego 231 Całość powiązana dyscyplinarnie: zintegrowany paradygmat aktywności w polu praktyki 237 Zintegrowany paradygmat aktywności w polu praktyki: warianty 238 Podejścia transwersalne do analizy pola praktyki 246 Inspiracje międzydyscyplinarne: dwa zwątpienia 250 Rozdział 8. Transwersalny paradygmat pedagogiki społecznej: ramy konceptualne 255 Uwagi wstępne 255 Rozum transwersalny: rama ontologiczna 256 „Długie trwanie” oraz „zerwanie i nieciągłość”: rama metodologiczna 260 Dyscyplinaryzacja i instytucjonalizacja pedagogiki społecznej: dwa sprzężone procesy 263 Szkoła myślenia: nieciągłość versus paradoks zerwania 268 Kompleksowość (złożoność/dwoistość) i zintegrowanie powiązań wzajemnych: rama epistemologiczna 271 Uwagi końcowe 273 Zamiast zakończenia: zaproszenie do współmyślenia 281 Bibliografia 283 Wykaz wybranych artykułów opublikowanych w latach 2008–2018 311 Słownik pojęć kluczowych 319 Summary 329 Table of contents 341 Résumé 347 Table de matières 359 Indeks nazwisk 365 Indeks rzeczowy 373