Kreatywność
Życie w starożytnym Egipcie nie zmieniło się zbytnio od powstania pirami¬dy Cheopsa do czasów panowania Ramzesa Wielkiego, czyli przez jakieś 1300 lat. W naszych czasach zaś spora część wiedzy nabytej na studiach przed dziesięcioma laty dziś jest już przestarzała.
Liczba nowości, z którymi mamy do czynienia nie tylko jako jednostki, lecz także jako społeczeństwo, rośnie w galopującym tempie.
W społeczeństwie, w którym panowała stagnacja informacyjna, a zmiany zachodziły z prędkością lodowca, stosunkowo niewiele jednostek angażowało się w procesy twórcze; egzystencją zdecydowanej większości społeczeństwa rządziła rutyna, która raz opanowana wystarczyła za drogowskaz do końca życia. Ale w społeczeństwie, w którym wiedza i umiejętności odchodzą do lamusa, zanim zdążą stać się rutyną, praktycznie każdy człowiek staje się częścią procesu twórczego: jeśli nawet sam nie tworzy oryginalnych rozwiązań, to przynajmniej wykorzystuje i włącza do swojego życia nowe idee, koncepcje i umiejętności. Czy taka tendencja wymaga od członków społeczeństwa opartego na nowości innego wykorzystywania naszych zasobów neuronalnych, mocy naszego mózgu? Czy to wpłynie na sposób, w jaki zmienia się z wiekiem nasz mózg? Elkhonon Goldberg próbuje dowieść, że odpowiedź na te pytania prawdopodobnie brzmi: „tak”.
Istnieje też druga strona medalu: tworzenie nowości. Jak rodzą się nowatorskie idee? W dobie innowacyjności zrozumienie, w jaki sposób mózg człowieka przetwarza nowość, staje się sprawą ogromnej wagi. Jako społeczeństwo mamy dwojaką motywację, żeby odkryć mózgowe mechanizmy mierzenia się z nowością: chcemy bowiem dowiedzieć się zarówno, jak jest konsumowana, jak i jak jest tworzona. Właśnie ta dwojaka motywacja była dla prof. Goldberga impulsem do napisania tej książki.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-20199-9
- ISBN druku: 978-83-01-20189-0
- Liczba stron: 332
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Podziękowania 13 1. Epoka nowości 15 Przerywana równowaga w historii 17 Wiele rodzajów rewolucji 18 Kultura a style poznawcze 20 Jak dokonuje się fuzja rzeczywistości 23 Ludzki mózg w nowej epoce 25 2. Neuromitologia kreatywności 28 Od neurosierot do neuromód 28 „Złe i bezużyteczne” 30 Dekonstrukcja innowacyjności i kreatywności 32 Kreatywności wielorakie 36 3. Konserwatywny mózg 40 Skąd wiemy to, co wiemy 40 Mapowanie świata w mózgu 43 Jak język znalazł swoje siedlisko 50 Gradienty izomorficzne 57 Otępienie ma swoje plusy? 59 4. Syrena i Lego® Master (oraz jaskiniowy człowiek-lew) 62 Jak rodzi się nowa idea? 62 Mechanizm metafor – poziom makro 70 Zagadka pamięci roboczej 77 Fantomy w mózgu – poziom mikro 84 5. Najistotniejsza jest istotność! 95 Obwód istotności 95 Istotny stan podstawowy 100 Istotność, dopamina i pobudzenie czołowe – bądź jego brak 102 Więcej na temat dopaminy 107 Istotność rozwodniona 108 Istotność przechwycona 113 6. Innowacyjny mózg 120 Wyzwanie nowości 120 Źle rozumiane półkule 123 Nowość i rutyna 125 Urodzony do nowości 134 Przeznaczeni do nowości 139 Przesadna pogoń za nowością 142 7. Skierowane błądzenie i niewysłowiona iskra twórcza 152 Żadne małpie sztuczki 152 Skrajne płaty czołowe 154 Grzbietowo-boczna bistabilność: natchnienie i ciężka praca 160 Mistrz Lego® podczas pracy: kreatywna ciężka praca 162 Mistrz Lego® podczas odpoczynku: twórcza inspiracja? Jeszcze nie 163 Mały świat mózgu 165 Skierowane błądzenie myślami: iskra twórcza 168 Iteracja i selekcja 176 8. Czy pawian jest kreatywny? 178 Nowość w ewolucji 178 Rozwój człowieka a kreatywność zwierząt 185 9. Kreatywny umysł 194 Garść pomysłów wartych uwagi 194 Uległość czy bunt? 195 Kreatywność a inteligencja 204 Garść testów wartych uwagi 209 Czy to bardzo źle być szalonym? 211 Jak stworzyć umysł 217 10. Kreatywny mózg 222 Garść mózgów wartych uwagi 222 O łączności w kreatywności 227 Życie w małym świecie 230 Zalety posiadania osłonki 231 Zalety nieposiadania osłonki 235 Czy geny kreatywności istnieją naprawdę? 240 11. Epilog – Co dalej? 248 Podsumowanie i spojrzenie w przyszłość 248 Konsumowanie innowacji 249 Tworzenie innowacji 260 Przypisy 275 Indeks nazwisk 319 Indeks rzeczowy 324 Opinie o książce Kreatywność 329