Cyfrowa komunikacja organizacji
Niniejsza książka wychodzi naprzeciw potrzebom badaczy komunikacji cyfrowej oraz oczekiwaniom praktyków, wykorzystujących w zarządzaniu organizacjami najnowsze rozwiązania w komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. W oparciu o wyniki studiów literaturowych, w treści przedstawiono stan badań nad komunikacją w obliczu nowoczesnych technologii informatycznych. Współczesne technologie informacyjno-komunikacyjne stwarzają niespotykane dotychczas możliwości doskonalenia komunikacji między ludźmi i między organizacjami.
Monografia będzie użytecznym podręcznikiem dla studentów kierunków informatycznych, a także dla osób poszukujących podstaw teoretycznych i praktycznych umiejętności w zakresie analizy i projektowania procesów komunikacji w organizacji.
- Kategorie:
- Redakcja: Barbara Filipczyk, Jerzy Gołuchowski
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7875-613-2
- ISBN druku: 978-83-7875-612-5
- Liczba stron: 262
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie (Barbara Filipczyk, Jerzy Gołuchowski) 9 1. Komunikacja cyfrowa współczesnych organizacji (Katarína Fichnová, Jerzy Gołuchowski, Joanna Paliszkiewicz, Wiesław Walentukiewicz, Katarzyna Zdanowicz-Cyganiak) 15 1.1. Komunikacja cyfrowa jako zjawisko świata społecznego i jako przedmiot badań naukowych 15 1.1.1. Komunikacja jako zjawisko świata społecznego 16 1.1.2. Komunikacja jako przedmiot badań naukowych 24 1.2. Cyfrowa komunikacja na tle innych rodzajów komunikacji organizacji 27 1.2.1. Rodzaje komunikacji organizacji 28 1.2.2. Cyfrowa komunikacja organizacji – istota i zakres pojęcia 30 1.2.3. Modele teoretyczne komunikacji (komunikowania) jako fundament komunikacji cyfrowej 33 1.3. Uwarunkowania sprawnej cyfrowej komunikacji organizacji 36 1.3.1. Indywidualne uwarunkowania komunikacji organizacji 39 1.3.2. Uwarunkowania kulturowe i społeczne 44 1.3.3. Uwarunkowania językowe komunikacji organizacji 45 1.3.4. Uwarunkowania organizacyjne 47 1.3.5. Uwarunkowania technologiczne 49 Literatura 50 2. Zarządzanie komunikacją cyfrową organizacji (Jerzy Gołuchowski, Joanna Paliszkiewicz) 55 2.1. Systemowe ujęcie zarządzania organizacją, jej wiedzą i komunikowaniem w organizacji 55 2.1.1. Organizacja jako system techniczno-społeczny 56 2.1.2. Myślenie systemowe jako metodyka analizy i projektowania komunikacji 60 2.2. Modele organizacji a modele komunikacji organizacji 61 2.3. System zarządzania wiedzą i komunikacją cyfrową 65 2.3.1. Statyczne modele systemu 66 2.3.2. Dynamika systemu zarządzania wiedzą i komunikacją 69 2.4. Projektowanie i analiza komunikacji w teorii i praktyce zarządzania komunikacją cyfrową 77 Literatura 82 3. Dyskurs organizacyjny i jego analiza w organizacji (Dorota Marquardt) 86 3.1. Dyskurs organizacyjny jako rodzaj dyskursu 86 3.2. Dyskurs – historia pojęcia i perspektywy badawcze 87 3.2.1. Dyskurs organizacyjny – pojęcie i wybrane paradygmaty badawcze dyskursu organizacyjnego 89 3.2.2. Rodzaje i elementy dyskursu organizacyjnego 92 3.2.3. Komunikacja cyfrowa w dyskursie organizacyjnym 95 3.3. Analiza dyskursu organizacyjnego 98 3.3.1. Cele analizy dyskursu organizacyjnego 98 3.3.2. Kryteria oceny dyskursu organizacyjnego 99 3.3.3. Metody analizy dyskursu organizacyjnego 100 3.4. Wykorzystanie analizy dyskursu organizacyjnego do analizy społecznej odpowiedzialności biznesu 102 Literatura 104 4. Automatyzacja analizy cyfrowej komunikacji organizacji (Piotr Glenc) 108 4.1. Potrzeba automatyzacji analizy komunikacji organizacji 109 4.2. Techniki i narzędzia automatyzacji analizy komunikatów 110 4.3. Analiza zdań i powiązań międzyzdaniowych w kontekście automatyzacji analizy komunikacji organizacji 113 4.4. Wizualizacja wyników automatycznej analizy komunikatów 115 4.5. Automatyczna analiza argumentacji 119 4.6. Bariery i wyzwania automatycznej analizy komunikatów w języku polskim 120 Literatura 123 5. Technologie cyfrowe wspomagające komunikację organizacji (Agata Berdowska, Peter Mikuláš) 126 5.1. Technologie cyfrowe wspomagające komunikację jednostronną 126 5.1.1. Portal internetowy 127 5.1.2. Technologie wideo w komunikacji organizacji 128 5.2. Technologie komunikacji interaktywnej 129 5.3. Technologie społecznościowe w realizacji komunikacji organizacji 131 5.4. Platformy e-learningowe jako narzędzia dzielenia się wiedzą organizacji 134 5.5. Technologie automatyzacji komunikacji organizacji 137 5.5.1. Rodzaje botów 138 5.5.2. Chatboty jako narzędzia automatyzacji komunikacji organizacji 140 Literatura 144 6. Wykorzystanie Design Thinking w projektowaniu cyfrowej komunikacji organizacji (Karina Cicha) 148 6.1. Pojęcie projektowania (design) i projektanta (designer) 148 6.2. Projektowanie komunikacji cyfrowej organizacji 150 6.3. Design Thinking jako metodyka projektowania 154 6.4. Organizacja procesu projektowania z wykorzystaniem Design Thinking 159 6.5. Adaptacja Design Thinking do projektowania komunikacji cyfrowej organizacji 163 6.5.1. Zadanie projektowe – przygotowanie 164 6.5.2. Badanie 165 6.5.3. Empatyzacja 168 6.5.4. Eksperyment (generowanie pomysłów) 170 6.5.5. Prototypowanie 172 6.5.6. Ewolucja 173 6.6. Wnioski 174 Literatura 174 7. Zarządzanie wiedzą i komunikacją cyfrową w procesie onboardingu studentów (Barbara Filipczyk) 177 7.1. Wyzwania w procesie adaptacji nowych studentów 178 7.2. Wykorzystanie wiedzy o onboardingu pracowników do rozwiązania problemu przygotowania nowych studentów do studiowania w uczelni 179 7.3. Potrzeba zarządzania wiedzą dla studentów w procesie ich onboardingu 181 7.4. Projektowanie systemu zarządzania wiedzą i komunikacją wspierającego onboarding studentów z wykorzystaniem metodyki Design Thinking 183 7.4.1. Inspiracja: badanie potrzeb grupy docelowej 184 7.4.2. Ideacja: wybór modelu onboardingu wspierającego nowych studentów 186 7.4.3. Implementacja: dobór technologii cyfrowych 188 Literatura 191 8. Wykorzystanie gier komputerowych w komunikacji organizacji (Grzegorz Filipczyk, Zdenko Mago) 194 8.1. Gry poważne i gamifikacja 194 8.2. Gry komputerowe w komunikacji wewnętrznej 197 8.3. Gry komputerowe w komunikacji zewnętrznej 201 Literatura 206 9. Nowe technologie cyfrowe w komunikacji marketingowej (Andrzej Bajdak, Łukasz Wojciechowski) 209 9.1. Przesłanki poszukiwania nowych narzędzi komunikacji w działaniach marketingowych 210 9.2. Specyfika marketingu partyzanckiego i marketingu ambientowego 211 9.3. Efekty zaskoczenia i wzbudzania emocji jako fundament strategii komunikacyjnej w marketingu partyzanckim i ambientowym 215 9.4. Niekonwencjonalne formy i technologie komunikacji stosowane w guerilla i ambient marketingu 217 Literatura 223 10. Strategia komunikacji cyfrowej ruchu społecznego sprzeciwu – Adbusters Media Foundation (Katarzyna Zdanowicz-Cyganiak) 226 10.1. Kultura kontestacji w cyberprzestrzeni 226 10.2. Strategia komunikacji cyfrowej „Adbusters” – zakres badania 228 10.3. Polaryzacja i prowokacja jako elementy strategii cyfrowej komunikacji Adbusters Media Foundation 231 10.4. Analiza środków wykorzystywanych w realizacji strategii komunikacji cyfrowej 234 Literatura 240 Zakończenie (Barbara Filipczyk, Jerzy Gołuchowski) 243 Spis rysunków 249 Spis tabel 251 Informacja o Autorach 253