Szkoła w zreformowanym systemie edukacji. Zadania dyrektorów i organów prowadzących
Książka prezentuje najważniejsze aspekty związane z wprowadzeniem i wdrażaniem nowego ustroju szkolnego, w szczególności zadania dyrektorów szkół i organów prowadzących. W pracy ukazano nie tylko proces związany z dostosowaniem sieci szkół do nowego ustroju szkolnego, lecz także dokonano analizy porównawczej nowych przepisów z dotychczasowymi rozwiązaniami. Dzięki temu czytelnik zdobędzie informacje, w jakim zakresie dany obszar kompetencji lub obowiązków uległ modyfikacji, na co zwrócić szczególną uwagę oraz czego należy unikać. W publikacji przedstawiono m.in. takie zagadnienia, jak:
tworzenie i likwidacja publicznych szkół i placówek,
przekazywanie szkół publicznych do prowadzenia podmiotom prywatnym,
kształcenie specjalne,
kształcenie zawodowe,
sporządzanie arkuszy organizacji szkół i przedszkoli oraz aneksów do tych arkuszy,
zasady powierzania stanowisk kierowniczych w szkołach i placówkach,
doradztwo zawodowe,
wydawanie zezwoleń na prowadzenie szkół i placówek publicznych.
Ponadto opracowanie zostało wzbogacone o rozstrzygnięcia organów nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego, orzeczenia sądów, opinie i stanowiska. Adresaci:Książka przeznaczona jest dla dyrektorów i nauczycieli wszystkich typów szkół, pracowników organów samorządowych oraz działów kadr w szkołach.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8124-204-2
- ISBN druku: 978-83-8107-840-5
- EAN: 9788381242042
- Liczba stron: 274
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 11 Wstęp | str. 13 Rozdział I Zagadnienia ogólne | str. 15 1. Geneza zmian | str. 15 2. Główne założenia zmian | str. 16 3. Dostosowanie sieci szkół do nowego ustroju szkolnego | str. 17 4. Zmiana uchwały w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego | str. 31 5. Wskazanie uczniom niektórych klas możliwości kształcenia w innej szkole | str. 33 6. Sytuacja niepromowanych uczniów szkół podlegających przekształceniu | str. 37 Rozdział II Charakterystyka rozwiązań szczegółowych | str. 51 1. Przekształcanie szkół podstawowych | str. 51 2. Wygaszenie kształcenia w gimnazjum | str. 56 3. Przekształcenie zespołu szkół, w skład którego wchodzi jedynie szkoła podstawowa i gimnazjum | str. 59 4. Przekształcenie liceum ogólnokształcącego | str. 59 5. Przekształcenie technikum | str. 61 6. Przekształcenie zasadniczej szkoły zawodowej | str. 62 7. Przekształcenie zespołu szkół, w skład którego wchodzi jedynie gimnazjum i liceum ogólnokształcące lub gimnazjum i technikum | str. 64 8. Przekształcenie zespołu szkół, w skład którego wchodzi jedynie zasadnicza szkoła zawodowa i gimnazjum | str. 65 9. Przekształcenie szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy | str. 66 10. Przekształcenie szkoły policealnej | str. 67 11. Uchwały o przekształceniu - aktami założycielskimi szkół | str. 67 12. Szkoła branżowa II stopnia | str. 68 Rozdział III Zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli i pracowników niepedagogicznych w latach 2017-2020 | str. 69 1. Zagadnienia ogólne | str. 69 2. Nauczyciele gimnazjum w okresie reformy ustroju szkolnego | str. 70 3. Pracownicy niebędący nauczycielami zatrudnieni w gimnazjum w okresie reformy ustroju szkolnego | str. 78 4. Pracownicy gimnazjum przekształcanego lub włączanego do szkoły innego typu | str. 85 5. Nauczyciele i pracownicy innych szkół przekształcanych z mocy prawa | str. 88 5.1. Nauczyciele i pracownicy szkół podstawowych | str. 88 5.2. Nauczyciele i pracownicy liceum ogólnokształcącego | str. 90 5.3. Nauczyciele i pracownicy czteroletniego technikum | str. 90 5.4. Nauczyciele i pracownicy zasadniczych szkół zawodowych | str. 91 5.5. Nauczyciele i pracownicy szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy | str. 91 5.6. Nauczyciele i pracownicy szkoły policealnej | str. 92 5.7. Nauczyciele i pracownicy zespołów przekształcanych w ośmioletnie szkoły podstawowe | str. 92 5.8. Nauczyciele i pracownicy zespołów przekształcanych w czteroletnie licea ogólnokształcące lub pięcioletnie technika | str. 93 5.9. Nauczyciele i pracownicy zespołów przekształcanych w branżowe szkoły I stopnia | str. 94 6. Rozwiązania szczególne w okresie reformy | str. 94 6.1. Przeniesienie nauczyciela | str. 94 6.2. Uzupełnienie etatu | str. 97 6.3. Liczba uczniów na etat specjalisty | str. 99 6.4. Zgoda na podjęcie lub kontynuowanie zatrudnienia przez nauczycieli | str. 101 6.5. Praca w godzinach ponadwymiarowych | str. 103 6.6. Informacja o wolnych stanowiskach pracy dla nauczycieli. Pierwszeństwo w zatrudnieniu | str. 104 6.7. Prawo do przejścia na emeryturę na zasadach określonych w art. 88 KN | str. 105 Rozdział IV Prawo oświatowe - zakres regulacji | str. 109 1. Uwagi ogólne | str. 109 2. Nowe typy szkół | str. 111 3. Nowe poziomy wykształcenia | str. 115 Rozdział V Zadania organów prowadzących - analiza porównawcza | str. 123 Rozdział VI Przekazywanie szkół publicznych do prowadzenia innym podmiotom | str. 131 1. Przekazywanie szkół według dotychczasowych regulacji | str. 131 2. Przekazywanie szkoły na podstawie Prawa oświatowego | str. 132 3. Szkoły przekazane w uregulowaniach przejściowych | str. 137 4. Przekazanie informacji o przekazanej szkole w systemie informacji oświatowej | str. 140 Rozdział VII Kształcenie specjalne | str. 141 1. Zmiany doprecyzowujące | str. 141 2. Szkoły podstawowe w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii | str. 142 3. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka | str. 143 4. Sposób zapewnienia kształcenia specjalnego | str. 149 Rozdział VIII Kształcenie zawodowe | str. 155 1. Podstawa programowa kształcenia w zawodach | str. 158 2. Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego | str. 163 3. Branżowa szkoła II stopnia | str. 167 Rozdział IX Arkusze organizacji szkół i przedszkoli | str. 169 1. Uwagi ogólne | str. 169 2. Ramowe plany nauczania | str. 181 3. Dokonywanie zmian w arkuszu. Kompetencje do tworzenia arkusza | str. 193 Rozdział X Status dyrektora szkoły. Zasady powierzania stanowisk kierowniczych | str. 197 1. Dyrektorzy dotychczasowych gimnazjów | str. 198 1.1. Dyrektor wygaszanego gimnazjum | str. 198 1.2. Dyrektor gimnazjum przekształcanego w szkołę podstawową | str. 199 1.3. Dyrektor gimnazjum włączanego do szkoły podstawowej | str. 200 1.4. Dyrektor gimnazjum przekształcanego w liceum ogólnokształcące, technikum lub branżową szkołę I stopnia | str. 202 1.5. Dyrektor gimnazjum włączanego do liceum ogólnokształcącego, technikum lub branżowej szkoły I stopnia | str. 203 1.6. Dyrektor dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej | str. 204 1.7. Dyrektorzy dotychczasowych zespołów szkół | str. 205 2. Powierzanie stanowisk dyrektora | str. 206 3. Powierzenie stanowisk wicedyrektora i innych stanowisk kierowniczych | str. 208 4. Odwołanie ze stanowiska kierowniczego | str. 208 Rozdział XI Tworzenie i likwidacja publicznych szkół i placówek | str. 211 1. Tworzenie publicznych szkół i placówek | str. 211 2. Likwidacja publicznych szkół i placówek | str. 218 3. Przekształcanie oddziału przedszkolnego lub oddziałów przedszkolnych | str. 222 Rozdział XII Doradztwo zawodowe | str. 229 Rozdział XIII Internaty | str. 231 Rozdział XIV Ewidencja szkół i placówek niepublicznych | str. 239 1. Zakres wprowadzonych zmian | str. 239 2. Uregulowania przejściowe | str. 245 Rozdział XV Zezwolenie na prowadzenie szkół i placówek publicznych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego | str. 247 1. Zakładanie szkół i placówek w świetle nowych regulacji | str. 247 2. Uregulowania przejściowe w zakresie zakładania trzyletnich liceów ogólnokształcących i czteroletnich techników | str. 248 3. Likwidacja szkoły lub placówki publicznej | str. 254 Rozdział XVI Organizacja oddziałów przygotowawczych | str. 255 Rozdział XVII Dotacje dla publicznych i niepublicznych szkół podlegających stopniowemu wygaszeniu | str. 259