Prawo filmowe
W publikacji wyczerpująco omówiono regulacje prawne związane z funkcjonowaniem rynku filmowego.
Szczegółowo przedstawiono m.in:
zagadnienia autorskoprawne, w tym związane z rekonstrukcją cyfrową dzieła filmowego,
status i prawa twórców filmowych, w tym producentów, reżyserów, scenarzystów,
wykorzystanie internetu i zagrożenia związane z piractwem,
zmieniające się sposoby eksploatacji filmu w mediach tradycyjnych (lokowanie produktu, transmedia),
rolę władzy publicznej jako mecenasa kinematografii, zobowiązanej do ochrony i zabezpieczenia dziedzictwa filmowego w warunkach cyfryzacji i rozwoju nowych technologii.
Adresaci:
Książka zainteresuje prawników specjalizujących się w prawie autorskim, a także producentów i twórców filmowych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8223-279-0
- ISBN druku: 978-83-8187-823-4
- EAN: 9788382232790
- Liczba stron: 452
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów 7 Wstęp 15 Rozdział I Pojęcie filmu, kinematografii i praw filmowych 17 1. Krótka historia prawa filmowego 17 2. Film jako utwór kinematograficzny 20 3. Film jako utwór audiowizualny 23 4. Wideogram 31 Rozdział II Film jako dobro publiczne, czyli kto ma dbać o sztukę filmową? 35 1. Ochrona kinematografii w umowach międzynarodowych 36 2. Ochrona kinematografii w przepisach europejskich 54 3. Mecenat państwa w działalności kinematograficznej 93 4. System publicznego finansowania kinematografii 134 5. Gromadzenie, ochrona i upowszechnianie zasobów sztuki filmowej 164 Rozdział III Producent jako podmiot praw filmowych 191 1. Pojęcie producenta filmowego 192 2. Status producenta pod rządami ustawy z 29.03.1926 r. o prawie autorskim 197 3. Ewolucja praw producenta 201 4. Problem domniemania 207 5. Obowiązki i prawa producenta 216 6. Prawo producenta do dokonywania tłumaczenia na różne wersje językowe 225 Rozdział IV Twórcy utworów wkładowych i ich prawa 227 1. Pojęcie twórców utworów wkładowych 227 2. Prawa twórców utworów wkładowych a prawa producenta 235 3. Status prawny reżysera 237 4. Scenarzysta jako twórca utworu wkładowego 246 5. Status kompozytora 250 6 Spis treści Rozdział V Artyści wykonawcy i problem rekonstrukcji 257 1. Artyści wykonawcy 257 2. Rekonstrukcja cyfrowa dzieła filmowego 266 2.1. Dopuszczalność rekonstrukcji dzieł 267 2.2. Uprawnienia do korzystania z dzieła filmowego po rekonstrukcji 271 2.3. Rekonstrukcja cyfrowa dzieł 271 Rozdział VI Prawa koproducentów 277 1. Europejska konwencja o koprodukcji filmowej 277 2. Dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych 281 3. Status Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego jako dostawcy usług medialnych 286 Rozdział VII Prawa filmowe a audiowizualne usługi medialne – Internet zmienia wszystko! 290 1. Filmowa produkcja europejska, krajowa i niezależna 298 2. Lokowanie produktu w filmie 321 3. Reklama TV a dzieło filmowe 334 4. Prawa filmowe w działalności dostawcy VOD 347 Rozdział VIII Eksploatacja filmu – strefa zysku 360 1. Umowy w dziedzinie sztuki filmowej 362 2. Film a format telewizyjny i dzieło multimedialne 402 3. VAT: produkcja filmowa, koprodukcje, licencje, działalność nadawcy publicznego 416 4. Zamówienia publiczne a produkcja filmowa 429 Bibliografia 441