Edukacja i pokój
Edukacja jest najlepszą bronią na rzecz pokoju.
Ponad 100 lat temu Maria Montessori stworzyła system edukacji, który rzucił zupełnie nowe światło na pedagogikę, akcentując pracę „dla dziecka” i odkrywając jego naturalny, kierowany wewnętrznymi siłami rozwój. Koncepcja Marii Montessori przyczyniła się do zmiany tego, w jaki sposób pojmujemy dzieciństwo, jaką rolę z społeczeństwie przypisujemy dzieciom i jaką odpowiedzialność za ich kształtowanie – wszystkim dorosłym.
Tak jak doświadczenie pracy z dziećmi zainspirowało Marię Montessori do odkrycia praw ludzkiego rozwoju, tak problem wojny sprawił, że zaangażowała się w żarliwe poszukiwania nowych prawd o człowieku. W książce Edukacja i pokój zgromadzono piętnaście porywających wykładów, które Maria Montessori wygłosiła w latach 1932−1939. Dotyczą one możliwości zaistnienia trwałego pokoju między ludźmi oraz doniosłej roli, jaką w tym procesie ma do odegrania edukacja. Wkład Marii Montessori w myśl społeczną, polityczną, naukową i religijną został doceniony w 1949 i 1950 roku, kiedy liczne organizacje i instytucje zgłosiły jej kandydaturę do Pokojowej Nagrody Nobla.
Społeczeństwo musi zdać sobie sprawę, jak ogromne znaczenie ma dziecko jako budowniczy ludzkości. Musimy nabrać głębokiego uznania dla znajdujących się w jego psychice źródeł, decydujących o tym, czy jako dojrzały dorosły będzie dążył do pozytywnych, czy do negatywnych celów. Dziś dziecko jest „zapomnianym obywatelem”; społeczeństwo musi teraz skupić się na nim i stworzyć środowisko, które zaspokoi jego żywotne potrzeby i umożliwi mu duchowe wyzwolenie. Mamy więc do wypełnienia wielką misję społeczną: zapewnić dziecku sprawiedliwość, harmonię i miłość. A to wielkie zadanie musi być dziełem edukacji, bo tylko w ten sposób można zbudować nowy świat i osiągnąć pokój.
Z tekstu
Słowo wstępne IX
Przedmowa XIII
Przedmowa do wydania polskiego XVII
CZĘŚĆ I
Fundamenty pokoju 1
1 Pokój 3
2 Dla pokoju 25
3 Edukować dla pokoju 31
CZĘŚĆ II
Edukacja i pokój na świecie Szósty Międzynarodowy Kongres Montessori 37
4 Wykład otwierający kongres 39
5 Dlaczego edukacja może dziś wpływać na świat? 43
6 Drugi wykład 51
7 Forma, jaką musi przybrać edukacja, żeby pomóc światu w obecnych okolicznościach 59
8 Potrzeba powszechnej zgody, żeby człowiek został przygotowany moralnie do obrony ludzkości 67
9 Piąty wykład 73
10 Wykład na zakończenie kongresu 79
11 Moja metoda 85
CZĘŚĆ III
Znaczenie edukacji dla ustanowienia pokoju 93
12 Pierwszy wykład 95
13 Supernatura i jeden naród 103
14 Edukacja jednostki 113
CZĘŚĆ IV
Przemówienie do Światowego Braterstwa Wyznań 127
15 Edukacja dla pokoju 129
Strony IX-XVI_REP.pdf(pdf)
72 KB